Συναυλία


Αυτή είναι μια από τις πιο έντονες αναμνήσεις που έχω από τον πρώτο καιρό της μεταπολίτευσης.

Δεν θυμάμαι χρονιά και εποχή, πάντως ζεστός καιρός. Γίνεται μια μεγάλη συναυλία στο Καυτατζόγλειο. Θεοδωράκης, Ξαρχάκος. Ο Θεοδωράκης θα διευθύνει το «Θρήνος για το θάνατο του Ιγνάθιο Σάντσες Μεχίας» και ο Ξαρχάκος το «Άξιον Εστί». Το Καυτατζόγλειο γεμάτο ασφυκτικά, οικογένειες ολόκληρες το είχαν κατακλύσει. Δεν ξέρω πόσο κόσμο χωρούσε αλλά δεν υπήρχε ούτε τετραγωνικό εκατοστό άδειο.

Πρώτα το έργο του Ξαρχάκου και στο γήπεδο δεν ακούγεται κιχ. Δεν το ήξερε ο κόσμος, πως θα μπορούσε άλλωστε, παρ’ όλα αυτά σιγή νεκρική για να μην πω κατανυκτική. Ούτε τους στίχους πολυκαταλαβαίνουν αλλά ακούν και σιωπούν. Στο τέλος αποθεώνουν το Θεοδωράκη που διευθύνει.

Δεύτερο μέρος και ο κόσμος περιμένει να τραγουδήσει τα 7 χρόνια απαγορευμένα τραγούδια. Με το που ξεκινάει το «Άξιον εστί» παγώνουν. Όταν ξεκινάει ο Κατράκης ν’ απαγγέλει, δεν ξέρω τι καταλάβαιναν όλοι αυτοί από τους στίχους αλλά ένιωσα να ριγεί το γήπεδο. Εγώ δεν καταλάβαινα τίποτε αλλά με συνεπήρε και μένα το κλίμα συγκίνησης. Αυτό που θα μου μείνει όμως αξέχαστο είναι ένα γήπεδο ολόκληρο να τραγουδάει «Της δικαιοσύνης» και τον πατέρα μου δίπλα μου, να τραγουδάει και να τρέμει. Δεν μπορώ να περιγράψω τι έγινε όταν τελείωσε το έργο και όταν ξανανέβηκε ο Θεοδωράκης στη σκηνή και άρχισε να τραγουδάει μαζί με τους υπόλοιπους τα τραγούδια που περίμενε ο κόσμος….

Δεν ξέρω τι λέμε τώρα για το αν ήταν ή δεν ήταν πετυχημένες οι μελοποιήσεις. Αυτό που ξέρω είναι πως μια γενιά μουσικών, έκανε τον κόσμο να τραγουδάει στίχους ποιητών και όχι μόνο χαζομάρες που και τότε υπήρχαν. Ο πατέρας μου, που ήταν ένας απλός άνθρωπος, χωρίς το Θεοδωράκη δεν θα είχε ακούσει καν το όνομα του Ελύτη. Εξ αιτίας της μελοποίησης τραγουδούσε τους στίχους του. Και μόνον γιαυτό αξίζουν σεβασμό.

24 thoughts on “Συναυλία

  1. Όπως τα λες…μάθαμε να τραγουδάμε ποιητές. Μεγάλους ποιητές.Το «ανοίγω το στόμα μου» είναι ίσως από τα πιο πιο αγαπημένα μου από το Άξιον Εστί. ΚΑι συνεχίζω να μην καταλαβαίνω και πολλά…αλλά τι σημασία έχει;Τι καλά που το έβαλες!

    Μου αρέσει!

  2. για τη συμβολή του Θεοδωράκη σε αυτό,στο ότι μπήκαν δηλαδή έλληνες ποιητές,μέσα στα σπίτια όλου του κόσμου,όλων των Ελλήνων,παρακολούθησα τις προάλλες μια εκπομπή στην τηλεόραση.Και είναι πράγματι αλήθεια.Τον ευχαριστούμε και γι αυτό,για την τόσο σημαντική αυτή συμβολή – εκτός των άλλων.

    Μου αρέσει!

  3. Daria θα συμφωνήσω με όλους σας μα θα συμπλήρωνα πως οι μεγάλοι συνθέτες μας Θοδωράκης , χατζηδάκις κλπ τα πήγαν εξίσου καλά και με άλλους ποιητές* που τραγοθήκαν και τραγουδιούνται ακόμα .* ποιητές , εννοώ αυτούς που δεν ξέρω για ποιο λόγο έχει καθιερωθεί να ονομάζουμε στιχουργούς .σ.σ. πάντως αυτή σου η ανάμνηση είναι πολύ κοντά σ αυτήν την δική μου στην μεγάλη συναυλία του Μίκη στο «καραισκάκη» ! Αξέχαστη και δυστυχώς ανεπανάληπτη .

    Μου αρέσει!

  4. Ήταν μια εξαιρετική σύμπτωση του υποκειμενικού με το αντικειμενικό και της καλλιτεχνικής δημιουργίαςμε την κοινωνική πραγματικότητα, που, αν το καλοσκεφτείς, δεν ήταν τελικά σύμπτωση.Το ερώτημα είναι πότε και αν θα υπάρξουν τέτοιες συμπτώσεις στην εποχή μας, που τελικά δε θα είναι συμπτώσεις. (Ακόμα να χωνέψω αυτά που έγραψες για την ομορφιά του κουασιμόδου. Αλλά είμαι κατά βάθος καλόκαρδος και σε συγχωρώ).

    Μου αρέσει!

  5. Μεγάλος συνθέτης, όπου κι αν έχω ταξιδέψει στο εξωτερικό τον γνωρίζουν, ενώ τον Χατζιδάκη όχι.(Υπέροχες μελωδίες μοναδική επιλογή στίχων. Δάσκαλος πολιτισμού.

    Μου αρέσει!

  6. Μια άλλη, ανώτερη αισθητική, που όσο κι αν ‘φορέθηκε’ δε χώρεσε ποτέ σε καλούπια, τα έσπασε και συνεχίζει να προκαλεί ρίγη.Το σπουδαίο έργο ξεπερνάει όχι μόνο την εποχή και τις όποιες καπηλείες, αλλά ακόμα και τον καλλιτέχνη. Ξεπερνά τον άνθρωπο και τις αδυναμίες του.Φιλιά και καλό ξημέρωμα Daria.

    Μου αρέσει!

  7. @ Μπαλονάκι, θεωρώ πως υπήρξα τυχερή που τότε η τηλεόραση δεν υπήρχε σε κάθε σπίτι αλλά υπήρχε ραδιόφωνο. Και στο ραδιόφωνο, ανάμεσα στις ραδιοφωνικές σειρές τα πρωινά και τις εκπομπές της Columbia μπορούσες ν’ ακούσεις και όλους αυτούς τους μεγάλους συνθέτες και ποιητές. Υπήρχε ένας πλουραλισμός βρε αδελφέ κι ας ήταν μόνον οι κρατικοί σταθμοί στη ραδιοφωνική μπάντα κι ας δεν υπήρχε τίποτε στα FM παρά μόνον στα μεσαία.Είχε και πολλούς «πειρατές» αλλά αυτή είναι άλλη ιστορία.Φιλιά

    Μου αρέσει!

  8. @ ΟΘΠΚ, ο Θεοδωράκης νομίζω πως από ένα σημείο και μετά μπερδεύτηκε κι έχασε τη μπάλα.Όμως και μόνον για το «Άξιον Εστί» ήταν ευτύχημα που πέρασε από τη γη.

    Μου αρέσει!

  9. @ Άλεξ, ούτε κι εγώ καταλαβαίνω γιατί κάποιοι ονομάζονται στιχουργοί. Και δεν εννοώ το Φοίβο και τους αντίστοιχους που γράφουν σουξεδάκια της σειράς. Αλλά ανθρώπους που ο στίχος τους είναι καθαρή ποίηση αλλά δεν έχουν εκδώσει ποιητικές συλλογές. Υπό αυτή την έννοια και ο Γκάτσος είναι στιχουργός; Ίσα κι όμοια με το Φοίβο;Στο Καραϊσκάκη εσύ, ε; Δεν θα ξαναζήσουμε κάτι τέτοιο σίγουρα κι αν ξαναγινόταν θα φάνταζε παράταιρο. Απλά περιμένω να δω αν θα ξαναζήσω κάτι αντίστοιχο (με το γιο μου δίπλα να με νιώθει να τρέμω), κάτι θα βγει από τη σημερινή ή την αυριανή εποχή και θα την εκφράζει όπως ο Θεοδωράκης εκείνο το βράδυ.

    Μου αρέσει!

  10. @ Px, νομίζω πως κάποια στιγμή κάτι θα υπάρξει. Σήμερα; Αύριο; Κάποια στιγμή πάντως. Νομίζω πως είναι περιοδικό το φαινόμενο αυτών των συμπτώσεων που δεν είναι συμπτώσεις.

    Μου αρέσει!

  11. @ Tsaousa, νομίζω πως έχεις δίκιο. Είναι πιο γνωστός από τον Χατζιδάκι. Αν και στο Χατζιδάκι βρίσκω περισσότερα έργα του του γούστου μου. Εννοώ ολοκληρωμένα έργα, ενότητες, κι όχι μεμονωμένα τραγούδια.

    Μου αρέσει!

  12. @ Inco μου, το συγκεκριμένο έργο έχει ξεπεράσει κατά πολύ το δημιουργό του. Τι κρίμα που δεν φτάνει πλέον στους μαθητές μας.Στα σχολεία που δουλεύω εγώ υπάρχει ένα κεφάλαιο στην Ιστορία της Τέχνης -το τελευταίο- που είναι αφιερωμένο στο «Άξιον Εστί». Όσες φορές είχα αναλάβει το μάθημα το κουβαλούσα στην τάξη και το έβαζα να τ’ ακούσουν. Τους ξένιζε στην αρχή αλλά συζητώντας το και ακούγοντάς το ξανά, στο τέλος τους εντυπωσίαζε. Απλά δεν έχουν την ευκαιρία να ερθουν σ’ επαφή με τέτοια έργα.

    Μου αρέσει!

  13. @ Κάβειρε, πιθανόν να μην καταλαβαίνουμε. Ή να καταλαβαίνει ο καθένας κάτι, διαφορετικό από αυτό που θα καταλάβει ο διπλανός του ή απ’ αυτό που είχε ο Ελύτης στο μυαλό του. Έτσι κι αλλιώς η Τέχνη δεν έχει μια και μοναδική ανάγνωση.Το θέμα είναι πως ακόμα ανατριχιάζω όποτε το ακούω.

    Μου αρέσει!

  14. Δεν αμφισβητεί κανείς το μεγαλείο του Θεοδωράκη και του Ξαρχάκου, νομίζω όμως ότι ο πρώτος με τις πολιτικές επιλογές του στα ύστερα χρόνια του και η μανία του για υστεροφυμία είναι αυτές που προσωπικά τον έχουν απομυθοποιήσει

    Μου αρέσει!

  15. Ξέρεις τι; Εγώ κάποτε ήμουν φανατική του Χατζιδάκη και ο Θεοδωράκης δεν μου άρεσε, μου φαινόταν πολύ ..επικός..Τα τελευταία χρόνια τον εκτίμησα.Ο Χατζιδάκης είναι άλλο άκουσμα, εκφράζει άλλα πράγματα. Μοναδικός, επίσης.

    Μου αρέσει!

  16. Ξέρεις κι εγώ μερικές φορές το σκέφτομαι έτσι , πως θάναι και αν ποτέ ζήσω ξανά τέτοιες στιγμές . Απ΄την άλλη , επειδή αυτές οι στιγμές ήταν ακόλουθο , άλλων γεγονότων , δραματικών , κάνω πίσω στις σκέψεις αυτές και τότε τα ορμηνεύω , φοιτητές πια , να παλεύουν και να μην επιτρέψουν να φτάσουμε σε τέτοιο σημείο .Καλησπέρα !!!

    Μου αρέσει!

  17. Στιγμές αξέχαστες …στιγμές ιστορικές !!!Είχα την τύχη να βρίσκομαι …φοιτητής τότε στη μεγάλη συναυλίατου Μίκη στο στάδιο Καραϊσκάκη !!!Τότε που σβύσανε τα φώτα για λίγο …από «ανθρώπινα ποντίκια» όπως είπε οίδιος στο μικρόφωνο αργότερα !!!

    Μου αρέσει!

  18. @ Η Πάγκυ Ζήνα; Πως σου ήρθε αυτό βρε μανιταράκι μου;Αν κι εδώ που τα λέμε κανείς δεν ξέρει τι θα τραγουδούσε η Ζήνα αν ήταν τραγουδίστρια εκείνης κι όχι αυτής της εποχής.

    Μου αρέσει!

  19. @ Μα γιαυτό λέω Θράσο, πως το έργο έχει ξεπεράσει τον δημιουργό του και τις αντιφατικές θέσεις που έχει κατά καιρούς υιοθετήσει.Το «Άξιον Εστί» για μένα είναι η εποχή του κι όχι ο δημιουργός του.

    Μου αρέσει!

  20. Είναι πιο επικός ο Θεοδωράκης tsaousa, έτσι κι αλλιώς. Άλλα πράγματα ήθελε να πει ο ένας άλλα ο άλλος. Ή μπορεί και να ήθελαν να πουν τα ίδια αλλά ο καθένας είχε τους κώδικές του και τον δικό του τρόπο έκφρασης.

    Μου αρέσει!

  21. @ Άλεξ, ο δικός μου γιος είναι αρκετά μικρότερος. Και φοβάμαι πως το δικό τους «Άξιον Εστί» θα είναι αποτέλεσμα κάποιων άλλων αλλά το ίδιο ή και περισσότερο δραματικών γεγονότων. Απαισιόδοξη γαρ….

    Μου αρέσει!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s