10 μέρες και 10 ταινίες


mv5bmjrky2vhyzmtzwqyns00oty2lwe5ntatyjlhnmqyyze5mmuxxkeyxkfqcgdeqxvymtqxnzmzndi-_v1_sy1000_cr006611000_al_Στα social media, και κυρίως στο Facebook, πολλές φορές παίζονται διάφορα παιχνίδια – αλυσίδες. Το ξεκινάει κάποιος και δίνει τη σκυτάλη σε κάποιον άλλο κι αυτός σε κάποιον άλλο και πάει λέγοντας…. Τα παιχνίδια αυτά είναι του τύπου «οι δέκα καλύτερες ταινίες μου», «οι είκοσι ωραιότεροι άντρες μου… (χο χο χο) και πάει λέγοντας. Συνήθως βαριέμαι αλλά αν πρόκειται για βιβλία, μουσικές και ταινίες κάτι με γαργαλάει. Επειδή όμως εκεί συνήθως δεν λες κάτι για τις επιλογές σου, απλώς τις δείχνεις, λέω ν’ αλλάξω τους κανόνες και να το κάνω εδώ, μόνη μου, χωρίς σκυτάλες και αλυσίδες.

Δέκα μέρες λοιπόν και δέκα ταινίες χωρίς αξιολογική σειρά, ημέρα πρώτη:

Αγκίρε, η μάστιγα του Θεού Aguirre, der Zorn Gottes (original title)

Γερμανική ταινία, σκηνοθεσία Βέρνερ Χέρτζογκ με τους: Κλάους Κίνσκι

Υπόθεση:

16ος αιώνας στις περουβιανές Άνδεις: Μια εξερευνητική αποστολή Ισπανών κονκισταδόρων αναζητά το Ελδοράδο, τη μυθική χώρα χρυσού των Ίνκας. Ο διψασμένος για εξουσία Αγκίρε παρακάμπτει ανωτέρους και ανακηρύσσει εαυτόν αρχηγό του στρατιωτικού αποσπάσματος που κατεβαίνει με σχεδίες τον Αμαζόνιο. Μέσα σ’ ένα εχθρικό περιβάλλον με την πείνα, την εξάντληση, τις αρρώστιες και τα φαρμακερά βέλη των Ινδιάνων να θερίζουν, παράφρων πια, ο Αγκίρε ονειρεύεται εξουσία και μεγαλεία, ονειρεύεται να γράψει ιστορία ως κυρίαρχος του Ελδοράδο και διεξάγει τον ολοκληρωτικό πόλεμο ενάντια στον θεό και τον κόσμο όλο.

Όπως όλοι οι χερτσογκικοί ήρωες, οι περιθωριακοί και παράφρονες που κατέχονται από έμμονες ιδέες, έτσι κι ο κατακτητής του 16ου αιώνα υπερβαίνει όρια και στρέφεται κατά των συνθηκών της ίδιας της ύπαρξης. Σε μια ονειρική ατμόσφαιρα, ο Χέρτσογκ σχολιάζει την παραφροσύνη της εξουσίας, με τον Κλάους Κίνσκι να αποτελεί το ενσαρκωμένο υπόδειγμά της. Μια ελεγεία στη μεγαλομανία, που μπορεί να θεωρηθεί και αναφορά στον Χίτλερ.

Ο μανιακός με τη λεπτομέρεια και την αληθοφάνεια Herzog, αναπαράστησε την εποχή τέλεια και με τα γυρίσματα στους φυσικούς χώρους και με σκηνικά, ρούχα, όπλα και κανόνια προσεγμένα ως την τελευταία λεπτομέρεια. Η σχεδία της ταινίας είναι φτιαγμένη με υλικά και τον τρόπο που τις έφτιαχναν τότε και δεν είναι παραμύθι για όποιον έχει ασχοληθεί κάπως με τον Herzog. Στο άλλο του αριστούργημα, το Fitzcarraldo πέρασε ολόκληρο πλοίο πάνω από ένα βουνό, χρησιμοποιώντας τροχαλίες και πάρα πολλούς ντόπιους εργάτες. Κάποιοι σκοτώθηκαν σέρνοντας και τραβώντας το πλοίο, πράγμα για το οποίο κατηγορήθηκε ο σκηνοθέτης. Όλα αυτά όμως είναι πράγματα που τα έχουμε ξαναδεί να γίνονται σε ταινίες.

Αυτό που απογείωσε την ταινία και την έκανε αριστούργημα είναι ο πρωταγωνιστής, ο Κλάους Κίνσκι στο ρόλο του Don Lope de Aguirre. Θεωρώ πως είναι η καλύτερη στιγμή της καριέρας του Κίνσκι, ενός έτσι κι αλλιώς εξαιρετικού ηθοποιού. Ο τρόπος που ερμηνεύει την καταβύθιση στην παράνοια του Don Lope de Aguirre είναι εξαιρετικός. Όλος ο ρόλος είναι λεπτοκεν16ος αιώνας στις περουβιανές Άνδεις: Μια εξερευνητική αποστολή Ισπανών κονκισταδόρων αναζητά το Ελδοράδο, τη μυθική χώρα χρυσού των Ίνκας. Ο διψασμένος για εξουσία Αγκίρε παρακάμπτει ανωτέρους και ανακηρύσσει εαυτόν αρχηγό του στρατιωτικού αποσπάσματος που κατεβαίνει με σχεδίες τον Αμαζόνιο. Μέσα σ’ ένα εχθρικό περιβάλλον με την πείνα, την εξάντληση, τις αρρώστιες και τα φαρμακερά βέλη των Ινδιάνων να θερίζουν, παράφρων πια, ο Αγκίρε ονειρεύεται εξουσία

«Εγώ, η Οργή του Θεού, θα παντρευτώ την κόρη μου και μαζί θα δημιουργήσπυμε την πιο αγνή δυναστεία που γνώρισε ποτέ το ανθρώπινο γένος. Μαζί θα κυβερνήσουμε αυτή την ήπειρο. Είμαι η Οργή του Θεού. Ποιος άλλος είναι μαζί μου;»

Η ταινία με το γερμανικό της τίτλο «Aguirre, der Zorn Gottes» προβλήθηκε πρώτη φορά το 1972 και σόκαρε κοινό και κριτικούς, απέσπασε διθυραμβικές κριτικές και θεωρείται μια από τις καλύτερες ταινίες όλων των εποχών.

Μ’ αυτή την ταινία ο Κλάους Κίνσκι έγινε διάσημος και ο Ηerzog κατάφερε κάτι που λίγοι σκηνοθέτες κατάφεραν. Η Ταινία του βρήκε, βρίσκει και θα βρίσκει φανατικούς οπαδούς όσα χρόνια κι αν περάσουν.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s