Το 14ο Αντιρατσιστικό Φεστιβάλ και τι μου έφερε στο μυαλό


Από τις τρεις μέρες που κράτησε και φέτος το 14ο Αντιρατσιστικό Φεστιβάλ, κατάφερα να πάω μόνον την πρώτη. Ωραία ήταν, ωραίος ο χώρος, πολύ μεγαλύτερος από το Πεδίο του Άρεως στο οποίο στριμωχνόταν παλιά. Στο Γουδί, πέρσι, δεν είχα καταφέρει να πάω. Φωτογραφική μηχανή ξέχασα να πάρω μαζί μου κι έτσι δεν έχω φωτογραφικά ντοκουμέντα. Είχε όμως ο Σκύλος κι έτσι μπήκα στο blog του να δω τις φωτογραφίες που τράβηξε. Ωραίες όπως πάντα αλλά εκεί που ψιλοσοκαρίστηκα ήταν όταν μπήκα στα σχόλια. Γιατί σοκαρίστηκα; Γιατί είδα πως όσα χρόνια κι αν περάσουν η ίδια μαλακία βαράει τους ανθρώπους. Υπήρχαν σχόλια για την τιμή του εισιτήριου του Φεστιβάλ, κι ένα λινκ που παρέπεμπε στην αντίστοιχη συζήτηση στο Indymedia. Αυτή η συζήτηση με γύρισε πάρα πολλά χρόνια πίσω. Τότε που εικοσάχρονοι φοιτητές, αποφασίσαμε να φτιάξουμε ένα αυτοδιαχειριζόμενο πολιτιστικό στέκι στην Πάτρα. Εκείνα τα χρόνια η πολιτιστική ζωή στην Πάτρα ήταν σχεδόν ανύπαρκτη. Ούτε θέατρο, ούτε συναυλίες ούτε τίποτε. Το μόνο που υπήρχε ήταν η Κινηματογραφική Λέσχη της Πάτρας και ευτυχώς που υπήρχε. Εκεί, στον κινηματογράφο «Ομόνοια» που δεν υπάρχει πλέον, είχα δει υπέροχες ταινίες που δεν θα τις έβλεπα εύκολα. Πέρα απ’ αυτό όμως ξεραίλα. Μαζευτήκαμε λοιπόν διάφοροι φερέλπιδες εικοσάρηδες και φτιάξαμε την «Ανοιχτή Πολιτιστική Κίνηση Πάτρας», δόξει και τιμή. Με το καταστατικό μας και το Δ.Σ. μας και όλα μας. Βρήκαμε ένα παλιό σπίτι στην Αγ. Νικολάου και πέσαμε με τα μούτρα στη δουλειά. Από γκρέμι που ήταν το κάναμε ανθρώπινο. Το βάψαμε, τρίψαμε τα πατώματα, το επιπλώσαμε, φέραμε πράγματα από το σπίτι μας, φτιάξαμε σκοτεινό θάλαμο έτσι όσοι ερατιτέχνες φωτογράφοι υπήρχαν να μπορούν να εκτυπώνουν τις φωτογραφίες τους (ας είναι καλά ο Λίνος ο Τσέκερης που έφερε τα μηχανήματά του), στείλαμε και επιστολές στις εφημερίδες και ζητούσαμε βιβλία για να φτιαχτεί μια δανειστική βιβλιοθήκη. Βρήκαμε ανταπόκριση σ’ αυτό το αίτημα και άρχισαν να μαζεύονται βιβλία. Για να βγαίνει το νοίκι φτιάξαμε κι έναν χώρο σαν μπαράκι με πάμφθηνα ποτά έτσι ώστε να λειτουργεί σαν χώρος που θα μαζευόταν ο κόσμος να πίνει το ποτάκι του και να τα λέμε. Μέσα σ’ ένα χρόνο, εμείς τα νιάνιαρα με όνειρα οργανώσαμε τόσες εκδηλώσεις όσες δεν είχε δει η πόλη για πολλά χρόνια. Πείσαμε το θίασο της Αλίκης Γεωργούλη και της Εύας Κοταμανίδου να κατέβουν αφιλοκερδώς για μια παράσταση στην Πάτρα με το έργο του Ντάρι Φο «Όλο σπίτι, κρεβάτι κι εκκλησία» που εκείνη τη χρονιά έκανε τρελή επιτυχία στην Αθήνα. Ο δήμος Πατρέων παραχώρησε το Δημοτικό Θέατρο και δεν έπεφτε καρφίτσα. Γέμισαν τα πάντα, πλατεία και εξώστες και διάδρομοι. Τόσο που έγινε έκκληση να προσέχουμε διότι δεν ήταν σίγουρη αν το θέατρο άντεχε τόσο πλήθος. Αυτό που δεν θυμάμαι ήταν αν είχαμε εισιτήριο ή ήταν δωρεάν. Κάναμε και μια συναυλία (πάλι στο Δημοτικό Θέατρο) με κάποιους Ούγγρους τζαζίστες που είχε φέρει ο Μπαράκος στο “Jazz club” και με τον οποίο είχε γνωριμία κάποιος από μας. Φέραμε τους «Σπυριδούλα να παίξουν στο αμφιθέατρο του Παραρτήματος, τον Νικόλα Άσιμο και άλλες τέτοιες πολλές εκδηλώσεις. Δεν ξέρω πως τους πείθαμε όλους αυτούς να κατέβουν στηνη Πάτρα αφιλοκερδώς. Μόνον τα εισιτήριά και το φαγητό τους κι ένα μέρος να μείνουν που συνήθως ήταν τα σπίτια μας. Στις συναυλίες βάζαμε είσοδο 10 ή 20 δραχμές για να βγουν τα έξοδα για τα μηχανήματα που νοικιάζαμε και κόστιζαν γύρω στις 7000 δραχμές. Στο μπαράκι στο «Στέκι» τα ποτά κόστιζαν 40 δρχ όταν στα μπαράκια είχαν 120. Και ήταν καθαρά ποτά και οι μερίδες «σπιτικές». Γιατί τα θυμήθηκα αυτά; Γιατί η κουβέντα στο indymedia, μου θύμισε τις κουβέντες και τους καυγάδες μας με τα φρικιά τότε (μπαχαλάκηδες τώρα). Μας αποκαλούσαν αστούς και μπάτσους που βάζαμε είσοδο, πλάκωναν στο στέκι και μας έκαναν μανούρες για τα ποτά που ήταν ακριβά και περίμεναν πότε θα φύγουν οι υπεύθυνοι του Στεκιού για να τα κάνουν λαμπόγυαλο. Φυσικά με το που πλάκωνε αστυνομία εξαφανίζονταν, οι κότες, και άφηναν εμάς να βγάλουμε το φίδι από την τρύπα. Ομηρικοί καυγάδες έγιναν εκείνη την πρώτη χρονιά της λειτουργίας του. Φυσικά δεν μας έδιναν καμμιά ιδέα για το πως θα βγουν τα έξοδα αν τα ποτά ήταν τσάμπα και αν οι συναυλίες δεν είχαν εισιτήριο. Όχι πως έβγαιναν κι έτσι, πολλές φορές βάλαμε από την τσέπη μας που ήταν άδεια γενικά. Τη δεύτερη χρονιά τα παράτησα. Βαρέθηκα να καυγαδίζω κάθε βράδυ για τα αυτονόητα. Το Στέκι λειτούργησε ακόμα έναν χρόνο καρκινοβατώντας και μετά έκλεισε. Ποιός είχε όρεξη να πηγαίνει σ’ έναν χώρο που μονίμως έπεφτε ξύλο; Τα πράγματα που είχαμε κουβαλήσει από τα σπίτια μας, τα βιβλία που μας έστειλαν για τη βιβλιοθήκη, οι κασέττες, οι δίσκοι, ο σκοτεινός θάλαμος δεν ξέρω τι απέγιναν. Φαντάζομαι όποιος πρόλαβε τα βούτηξε. Είχα συφιλιάσει όμως τόσο πολύ με τους μαλάκες που το κατέστρεψαν, που δεν θέλησα να μάθω τίποτε.

Τι απέγιναν οι τσαμπουκάδες του τότε; Δεν έμαθα για όλους. Ο αρχιτσαμπουκάς όμως έμαθα πως έγινε ένας λαμογιομηχανικός που έχει χτίσει τη μισή Αν. Αττική. Ήταν αυτός που οργάνωνε και ξεκίναγε όλους τους τσαμπουκάδες, πείθοντας διάφορα ανεγκέφαλα πως εμείς είμασταν ο ταξικός εχθρός… Φυσικά, αφού τα έσπαγαν σε μας πήγαιναν και τ’ ακουμπούσαν κανονικά στα μπαράκια, χωρίς αντίρρηση και τσαμπουκάδες.

Δεν περίμενα να ξαναπέσω σε τέτοια συζήτηση και σιχάθηκα για μιαν ακόμα φορά.

Σε κείνο το «Στέκι», ένα βράδυ μας ήρθε η ιδέα να φτιάξουμε έναν αγροτοφοιτητικό συνεταιρισμό και να επινοικιάσουμε από το Πανεπιστήμιο τις ελιές και τ’ αμπέλια που είχε. Το κάναμε κι αυτό αλλά αυτή είναι άλλη μια ατυχής ιστορία…..

29 thoughts on “Το 14ο Αντιρατσιστικό Φεστιβάλ και τι μου έφερε στο μυαλό

  1. Όταν ήμουν στο Πανεπιστήμιο, γνωστός μέλος της ΠΚΣ που αρέσκετο να μιλάει για την επανάσταση και τον ταξικό αγώνα, κυκλοφορούσε με το ολοκαίνουργιο (τότε) ΜΙΝΙ COOPER και σήμερα έχει αναλάβει την πατρική επιχείρηση και μένει στο Πανόραμα Βούλας…

    Κολλητός, μέλος του κόμματος, την Παρασκευή το βράδυ, μου είπε ούτε λίγο ούτε πολύ ότι η Ελλάδα δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από την Ευρώπη…Όταν του είπα πώς είναι δυνατόν αυτός ένα κομμουνιστής να υπερασπίζεται με σθένος το ελληνικό αστικό κράτος με όλα του τα παρεπόμενα (Παυλίδηδες, Βατοπαίδια και δεν συμμαζεύεται) μου το γύρισε στον αδούλωτο ελληνικό λαό που τον κατατρέχουν όλοι…

    Σημείωση: Δεν είναι όλοι ασυνεπείς με την ιδεολόγία τους, ούτε όλοι δήθεν, απλά παραδείγματα δίνουμε, μην παρεξηγηθεί κανείς…

    Το ζήτημα είναι ότι πολλοί άνθρωποι λειτουργούν οπαδικά με μια λογική γηπέδου σε ότι κάνουν και δεν μπορούν να δουν ποιά είναι η πραγματικότητα, τους αρέσει να οχυρώνουν τους εαυτούς τους πίσω από σχήματα και να δικαιολογούν με αυτά τα πάντα…

    Αλί σε μας… 🙂

    Υ.Γ. Daria βλέπω σου έχουν κολλήσει καλά τα τρόλια ε?

    Μου αρέσει!

  2. Ωραία χρόνια… τώρα, είναι αγνώριστα κι η Αγίου Νικολάου, και το Ρίο, και τα κτίρια Α και Β, κι οι εστίες.

    Έχω κρατημένες τις φωτοτυπίες με τα κείμενα του Ραφαηλίδη από τα κινηματογραφικά τετράδια (συνήθως) που παίρναμε πριν τις προβολές.

    Μου αρέσει!

  3. @ Μα φυσικά φίλε Snowball δεν είναι όλοι ασυνεπείς με την ιδεολογία τους, αυτό δα έλειπε. Απλά υπάρχουν πάντα τέτοιοι και μερικοί απ' αυτούς χάλασαν πριν την ώρα της μιαν όμορφη κατάσταση που είχε φτιαχτεί με πολύ κόπο.

    ΥΓ. Τώρα με το τρολ νιώθω αξιοπρεπές και αξιοσέβαστον μπλογκ. Διότι κάθε μπλογκ που σέβεται τον εαυτό του πρέπει να διαθέτει το τρολ του. :-))

    Μου αρέσει!

  4. @ Stazybο Hοrn, φαίνεται πως τις ξέρεις εκείνες τις εποχές, εκείνες τις παρέες, τους δρόμους και τα στέκια. Ξέρω πως άλλαξαν όλα στην Πάτρα, δεν έχω χάσει επαφή με την πόλη. Πάνω κάτω μια φορά το χρόνο βρίσκω μιαν αφορμή για να πάω μια βόλτα από κει. Παρ' όλες τις αλλαγές όμως πάντα κάποια γωνίτσα έχει ξεφύγει και παραμένει αναλλοίωτη.
    Welcome

    Μου αρέσει!

  5. αχ, ναι…εμείς οι μεγαλοαστές!!
    Με τα φράγκα να τρέχουν από τα μπατζάκια μας!!!
    Μα πόσο ανεγκέφαλοι είναι κάποιοι από αυτούς;
    υ.γ. μα καλά, δύο έχεις ή το ίδιο είναι με δύο ονόματα;;;;

    Μου αρέσει!

  6. Ήμουν στο φεστιβάλ, ήμουν στα ταμεία την πρώτη μέρα κι ενημερώνω ότι αφήσαμε ένα σωρό κόσμο να μπει με 3 και 4 ευρώ επειδή δεν είχαν – «δώστε ό,τι έχετε» τους λέγαμε. Αλλά θα ήθελα να δω τους μάγκες που τα χώνουν, αν ερχόταν σ' αυτούς μια παρέα πέντε ατόμων και τους έλεγαν «πάρτε πέντε ευρώ και βάλτε μας όλους», θα το έκαναν; Είναι ωραίο να κάθεσαι σπίτι σου, να βγαίνεις ένα βράδυ για να απολαύσεις αυτά που σκίστηκαν να οργανώσουν άλλοι και να πουλάς ιδεολογία. Κι αναρωτιέμαι πόσα απ' τα πολιτικοποιημένα αυτά τυπάκια κάνουν κάτι παραπάνω απ' το να αμπελοφιλοσοφούν με μπύρες και να τα σπάνε στις πορείες απέναντι στον εχθρό αστυνομικό. Αναρωτιέμαι αν το σπασμένο καδρόνι κι η κριτική «ρατσιστές είστε και φαίνεστε επειδή έχετε είσοδο» έχει πιο εποικοδομητικό αποτέλεσμα για να αλλάξει η ζωή των μεταναστών. Όσο γι αυτά που διάβασα στο indy, ότι έγιναν τραμπουκισμοί απ' τα παιδιά στην είσοδο, απλά δεν έχω λόγια…

    Μου αρέσει!

  7. @ Τώρα που τα βλέπω με απόσταση χρόνων κροτ, βλέπω πως όντως κάναμε πολλά για τα μέσα που διαθέταμε. Ίσως το γεγονός πως δεν είχαμε τηλεόραση και διάφορες αλλές από τις ευκολίες των σημερινών φοιτητών μας έκανε πιο δημιουρικούς, δεν ξέρω…

    Μου αρέσει!

  8. @ Ναι ρε Μπαλούν, τι μεγαλοαστίλα είναι αυτή που μας δέρνει!!!! Κάπως πρέπει κι εμείς να ξοδέψουμε τα λεφτά του μπαμπά και να διασκεδάσουμε την πλήξη μας….

    Μου αρέσει!

  9. @ Litanie des Saints, καταρχήν καλώς ήλθες.
    Πραγματικά δεν με νοιάζει αν αφήσατε ή δεν αφήσατε κόσμο να μπει τσάμπα. Αυτά τα πράγματα έχουν έξοδα και κόπο και δουλειά και αν όχι ο κόπος τα έξοδα κάπως πρέπει να βγουν. Όσο για τα υπόλοιπα συμφωνώ. Όπως θα κατάλαβες και από την ανάρτηση τα έχω φάει στη μάπα χρόνια πριν και δεν έχω διάθεση να ξαναμπώ σε κανενός τέτοιου είδους συζητήσεις με κανένα βλαμένου. Τσάμπα κόπος και ξόδεμα φαιάς ουσίας. Πλέον κάνω οικονομία.

    Μου αρέσει!

  10. Η γκρίνια του κακομαθημένου πελάτη είναι δεδομένη σε ό,τι καλό κι αν κάνεις.
    Εάν αφήναμε την είσοδο τσάμπα, οι κακομαθημένοι πελάτες θα γκρίνιαζαν επειδή τα ηχητικά θα ήταν κακής ποιότητας και δεν θα μπορούσαν να φχαριστηθούν τον ήχο.
    Εγιναν περισσότερα από ένα περιστατικά όπου κάποιος τσαμπατζής γκρίνιαζε ότι δεν έχει λεφτά, πέρασε δωρεάν και μετά εθεάθη στο μπαράκι να γίνει πενηντάευρο!
    Έλεοςςςςςςςςςςςςςςςςςςςςςς!

    Μου αρέσει!

  11. @ Κλασικά πράγματα σκύλε μου, κλασικά. Η επανάσταση για κάποιους, πάντα αρχίζει και τελειώνει όπου τους παίρνει… Μετά από τόσα χρόνια σίγουρα το έχεις μάθει….

    Μου αρέσει!

  12. gamoto !!!!
    δεν ήξερα ότι είσαι in αν έχεις το δικό σου pet στο blog και μόλις διέγραψα ένα .

    ΝΑ ΤΙ ΠΑΘΑΙΝΕΤΕ ΑΝ ΔΕΝ ΔΙΑΒΑΖΕΤΕ ΕΓΚΑΙΡΑ ΤΗΝ ΔΑΡΙΑ !!!!

    Οι τύποι που γούσταραν το "τζάμπα ολέ" , είναι μακριά νυχτωμένοι .
    Ο γιός μου ήταν στο ταμείο την Κυριακή και για πλάκα του λέω "ρε συ θα με περάσεις τζάμπα"? κι αυτός μόνο που δεν με έβρισε παρ' όλο που στην εγκυκλοπαίδεια στο λήμμα "τζαμπατζής" έχει την φωτό του !

    Μου αρέσει!

  13. -Κακος:
    Χίλια μπράβο στο γιο σου!!!

    -Νταρια:
    Δυστυχώς η ιστορία επαναλαμβάνεται.
    Τα'χω περάσει κι'εγώ στη Φιλοσοφική και τώρα που τριανταρίσαμε βλέπω την εξέλιξη μερικών και ανατριχιάζω..

    Μου αρέσει!

  14. περαστικός όπως πάντα, αλλά βλέπω πολύ ξύλο και αναμπουμπούλα…

    {όλα πρέπει να είναι τσάμπα, για να έχουν και οι μαλάκες λίγο χώρο}

    Μου αρέσει!

  15. @ Σκύλος της Β.Κ.
    καλά εσύ τι κάνεις εδώ κι εγώ σε ψάχνω αλλού ?

    Δημητράκης ?
    Το κ……δο , χρησιμοποιεί ψευδώνυμο ? Για κάτσε να τσεκάρω :):)

    Γιωργάκηηηηηηηη

    @ Daria
    καλά όποτε μπαίνω εδώ λαχταράω , με την μουσική εισαγωγή !!!
    Καρδιακός έχω γίνει λέμε 😀

    Μου αρέσει!

  16. η ανάρτησή σου πήρε πολλά ανούσια και βλακώδη σχόλια (όσα άφησες δηλαδή) ούτως ώστε να απαλύνεις της μικροαστική σου επικοινωνιακή αλλοτρίωση και να βρεις διέξοδο από τα κόμπλεξ και τις διαστροφές σου στο bloggin. Τώρα μπορείς να επεκτείνεις την πολιτική ανάλυση καφενείου συνεχίζοντας το chat με νέα γελοία ανάρτηση.

    Μου αρέσει!

  17. @tho: Το ποιος είναι γελοίος, είναι εμφανές σε όλους μας.
    @Daria: +1 στον kakos, μπήκα προχθές το βράδυ, απόλυτη ησυχία στο σπίτι και ξαφνικά… ταραταραταμ! Αλλά μ' αρέσει πολύ το κομμάτι. 🙂

    Μου αρέσει!

  18. @ patsiouri, που να δεις αυτούς που ξέρω εγώ και πενηνταρίσανε… Όχι όλους, για να μην είμαι άδικη αλλά αρκετούς.

    @ thamnos, όχι ξύλο μωρέ. Ελαφρές αψιμαχίες μόνο.

    @ Kakos, άλλαξα το πρώτο τραγούδι. Καλύτερα τώρα;

    @ tho, με κίνδυνο να γίνω βαρετή θα το επαναλάβω. Σάλτα και γαμήσου.

    @ Η Litanie des Saints, καλώς την. Ωραία στον Αρμενιστή; Από Δευτέρα θα βουτάω στα γειτονικά νερά.

    Μου αρέσει!

Σχολιάστε